Köpte en vara men jag fick den aldrig. Ska jag polisanmäla?

Jag har beställt en vara från en hemsida, som kostade 2,700kr. Jag har inte fått varan eller pengarna. När jag försöker kontakta företaget så får jag inget svar. Jag undrar om jag kommer få tillbaka pengarna om jag polisanmäler det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Jag har förstått det som att du undrar om du kommer få tillbaka dina pengar om du polisanmäler företaget som inte levererat din vara.

Det är inte helt säkert att du får tillbaka pengarna

Såsom det låter av den information som du lämnat har företaget lurat dig att betala pengar för en vara som inte finns och därefter sluta svara. Detta brukar falla in under bestämmelsen om bedrägeri i 9:1 Brottsbalken, vilket således är ett brott och självklart bör polisanmälas. Hursomhelst är inte en polisanmälan tillräckligt för att du ska få tillbaka pengarna. Det är i slutändan företaget som ska betala dig, varpå jag kan finna två troliga alternativa situationer som kan bli aktuella som gör att du får dina pengar; (i) du polisanmäler och företaget i och med polisanmälan träder fram och antingen betalar dig eller utger den köpta varan, vilket de är skyldiga att göra på rena köprättsliga grunder; eller (ii) polisen får tag i bedragarna och de ställs inför rätta och du genom domstolens dom kan få tillbaka pengarna (Antingen genom att de betalar till dig eller genom kronofogden). Observera att under alternativ (ii) behöver du själv stämma in i en eventuell rättegång med en civilrättslig talan om återfående av pengarna på köprättslig grund (Hävning av köp). Hursomhelst är det dock stor risk att en polisanmälan inte kommer att leda till att bedragarna hittas. Dessa fall klaras sällan upp och sådana bedrägerier som du blivit utsatt för är särskilt vanliga.

Slutsats

Slutsatsen är att du bör anmäla händelsen till polisen och fortsätta försöka kontakta bolaget för att få tillbaka pengarna. Förutsatt att polisen hittar bedragarna skulle du nog kunna få tillbaka pengarna.

Vilhelm OxhammarRådgivare