FrågaKÖPRÄTTKöplagen26/08/2020

Köpt produkt från Blocket men ej fått den, hur får jag pengarna tillbaka?

Hej, jag kom i kontakt med en säljare på blocket och vi kom fram till att jag skulle köpa produkten plus en frakta gift på 200 kr, nu har jag skickat betalningen som sammanlagt blev 2700 och säljaren svarar inte och jag misstänker att jag blivit bedragen, vad gör jag för att få tillbaka pengarna?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du som privatperson har köpt produkten från en annan privatperson, vilket gör köplagen och avtalslagen tillämpbar.

I detta fall kan det vara så att Blocket endast agerat som förmedlare. Jag skulle råda dig att kontakta Blocket och se om de möjligen kan ta kontakt med säljaren. Annars är det tingsrätten som prövar tvisten. Det innebär att du får polisanmäla säljaren och genom konversationer, kvitton etc. bevisa att du har betalat för en produkt som du aldrig har fått. Därefter får ni båda gå till en tingsrätt där tvisten prövas.

Efter att du har polisanmält händelsen och om du har betalat produkten+ fraktavgiften med bankkort, skulle du kunna vända dig till din bank och förhoppningsvis reklamera summan, för att på så sätt få pengarna tillbaka.

Jag önskar dig lycka till!

Återkom gärna vid ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare