Köpt kläder som inte skickats

Hej, jag tänkte köpa kläder från en instagram sida och den personen som ägde kontot och jag hade kommit överens om en summa för klädena. När jag betalade mina 800 kronor som jag skulle betala så blev personen helt tyst på instagram och svarade inte på någon av mina frågor eller liknande, jag har inte fått några kläder och den personen har raderat sitt konto. Jag har dock fortfarande kvar min swishbetalning till hen och undrar om det går att anmäla eller inte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande brott regleras i Brottsbalken (BrB).

Utredning

I detta fall har en person på Instagram sålt varor till dig utan att faktiskt leverera varorna och slutligen tagit bort sitt konto på Instagram och sagt upp kontakten med dig. Du har alltså betalat för varorna och inte fått varorna skickade till dig. Detta kan vara brottsligt enligt 9 kap. 1 § BrB, vilket är brottet bedrägeri. För att rekvisiten för brottet bedrägeri ska vara uppfyllda krävs det att: Gärningsmannen vilseleder sitt offer till en betalning vilken innebär en omedelbar förmögenhetsöverföring, och det ska finnas en direkt koppling mellan vilseledandet och betalningen. Alltså klassas detta inte som bedrägeri om betalningen hade gjorts ändå eller om det annars inte finns någon direkt koppling mellan vilseledandet och betalningen.

I detta fall är min bedömning att detta faktiskt är ett brott som kan begåtts, nämligen bedrägeri. Mitt råd till dig är att kontakta polisen för att göra en polisanmälan och ta ärendet vidare. Det är absolut möjligt att göra en anmälan och dessutom rekommenderar jag att en anmälan görs.

Jag hoppas att du fick svar på ding fråga!

Med vänliga hälsningar,

Arian ShadmehrRådgivare