Kopiera avtal utan lov

Hej

Är det olagligt att kopiera delar av villkor/kundavtal från ett företag som bedriver verksamhet på nätet till en liknande tjänst som man vill starta?

Har de upphovsrätt eller liknade till sina "Allmänna avtal"?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Frågor om upphovsrätt hittar du i upphovsrättslagen (URL), se https://lagen.nu/1960:729.

Avtal skyddas i regel av upphovsrätt eller till denna närstående rättigheter och det är därför olagligt att kopiera avtalsinnehåll rakt av (URL 1, 2 och 49 §§). Dessutom är passar inte generella avtalsmallar alla verksamheter eller organisationer utan avtal bör anpassas utifrån de särskilda behov som finns i den aktuella situationen. Däremot går det i viss utsträckning att använda andra avtal som inspirationskälla när du upprättar ditt egna avtal.

Om du behöver hjälp med att skriva ett avtal så är du varmt välkommen att använda vår avtalstjänst eller kontakta någon av våra samarbetspartnershjälper vi dig gärna! Du kan läsa mer här http://lawline.se/vara_tjanster/foretag.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare