Köpekontrakt och köpebrev vid fastighetsförsäljning

Är överens om en fastighetsaffär som inte har några lån. Måste man skriva köpekontrakt vid försäljning av fastigheten eller räcker det med köpebrev?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vägledning finns att hämta i Jordabalken (1970:994) (hädanefter JB).

Vid en fastighetsförsäljning krävs att ett köpekontrakt upprättas. Kontraktet ska innehålla en uppgift om köpeskilling och förklaring av säljaren att egendomen överlåtes på köparen (4:1 1st. JB). Vidare krävs det att både säljaren och köparen skriver under köpekontraktet för att det ska binda parterna vid affären (4:1 1st. JB). Det är alltså genom köpekontraktet som äganderätten förs över på den nya ägaren juridiskt sett.

Vid en fastighetsaffär kan även köpebrev förekomma. Ett köpebrev upprättas vid tillträdet och fungerar som ett slags kvitto/bevis på att affären är slutförd och att äganderätten har övergått från den gamla ägaren till den nya ägaren.

Sammanfattningsvis innebär det alltså att köpekontrakt och köpebrev är två olika saker och kan därför inte utesluta varandra. Ett köpekontrakt måste alltså upprättas vid fastighetsköpet då det ska innehålla detaljer runt försäljningen och krävs för att köpet ska vara giltigt. Köpebrevet fungerar som ett kvitto på att köpeskillingen är betald och innehåller inga villkor.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare