Köparens skyldighet att kontrollera en vara som säljs till väldigt lågt pris

Hej! Jag undrar om något blir utsatt för stöld och ligger runt 6000 kronor och sedan säljs av gärningsmannen för 2000 kronor, om köparen har någon skyldighet att veta att det finns en möjlighet att saken kan vara stulen? Tack för svar i förväg.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar att du undrar över om köpare har en viss skyldighet att kontrollera om varan kan vara stulen p.g.a att det sålda är mycket lägre än inköpspriset.

Det brott man kan göra sig skyldig till i det här fallet är häleriförseelse (9 kap 7 § stycke 2 punkt 2 brottsbalken). Enligt bestämmelsen kan man även om avsikt inte funnits göra sig skyldig till häleriförseelse. Här är det viktigt att förstå att varje fall är annorlunda med hänsyn till omständigheterna. Vid bedömningen ska hänsyn tas till vad man vet om personen man mottog egendomen från och vad för slags transaktion det varit fråga om. Vissa transaktioner - särskilt de utan ekonomiskt syfte - bör ge anledning till misstanke, t.ex. om personen man mottagit från varit anonym. Med detta sagt ska inte varje köp för eget bruk som visat sig vara stöldgods innebära straffansvar för köparen.

I NJA 2000 s. 652 (rättsfall)- hade en person köpt en båt till ett pris som motsvarade ⅓ av marknadsvärdet. Högsta domstolen ansåg här att köparen måste ha haft skälig anledning att misstänka att båten var stulen p.g.a priset. Det va inte tillräckligt att köparen hade kontrollerat säljarens legitimation och kontrollerat hos polisen ifall båten varit stulen.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, önskar

Moneeb MohsenRådgivare