Köpare får ej av säljare tillträde till bostadsrätt på avtalad dag.

Vad händer om en köpare till en bostadsrätt, har betalat handpenning och sedan hela köpeskillingen på tillträdesdagen, men får inga nycklar och kommer således inte in i lägenheten. Över 2 veckor har gått.

Kan man begära skadestånd?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att säljaren till den bostadsrätt du köpt är i dröjsmål med att lämna över nycklar och att du undrar vad konsekvenserna av detta blir.

Säljaren drar på sig ett ansvar om han inte avträder bostadsrätten i rätt tid, (4 kap 13 § jordabalken). Det behöver inte vara en uppsåtlig vägran, utan det räcker att dröjsmålet beror på säljaren, att han "underlåter" att avträda i tid. Vid sådana situationer kan köparen ha rätt att häva köpet. Regeln anger inte någon särskild skadeståndsgrund, men skadeståndsskyldighet föreligger direkt i och med att säljaren är ansvarig för dröjsmål. Köparen bör då bl.a. få ersättning för extra kostnader såsom hyra av annat boende.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare