FrågaKÖPRÄTT31/08/2018

Köpa uthyrt hus

Hej vi ska köpa ett fritidshus, och nu har vi fått reda på att det är uthyrt under en viss tid i vinter. har vi som nya köpare rätt att häva uthyrningen ?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utifrån din fråga tolkar jag situationen som att ni ännu inte har köpt huset. Om så är fallet föreligger egentligen ingen intressekonflikt eftersom uthyrningen är något som ni vet om när ni eventuellt väljer att köpa huset. Svaret på din fråga är alltså att ni dessvärre inte har rätt att häva uthyrningen. Väljer ni att köpa huset trots uthyrningen så står uthyrningen kvar om ni inte kommer överens om något annat med de som ska hyra huset. Möjligen kan ni även komma överens med säljarna om minskad köpeskilling eller liknande men detta är alltså något som ni i så fall får komma överens om. Ni och säljarna kan alltså inte komma överens om att häva uthyrningen utan det är något som säljarna och de som ska hyra i så fall får enas om.

Situationen hade däremot varit annorlunda om det varit så att ni köpt huset och därefter fått veta om uthyrningen. Då hade ni haft rätt till avdrag på köpeskilling eller möjligen hävning av köpet om ni varken vetat om eller borde vetat om uthyrningen. (4 kap. 17 § JB)

Hoppas detta besvarade din fråga och gav klarhet i rättsläget! Om inte eller om något är otydligt är du varmt välkommen att kontakta mig på min mail: felicia.lundgren@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Felicia LundgrenRådgivare