FrågaKÖPRÄTT21/03/2017

Ev. fel i vara

hej! köpte en ny bil för en månad sedan. undrar vad som gäller om man har ont i ryggen av den nya bilen???

måste man stå ut med smärtan eller kan man byta bil???

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Är varan felaktig har du rätt att få felet avhjälpt (22 § konsumentköplagen). Det innebär alltså att ett fel måste föreligga med sätet för att du ska ha rätt att få detta avhjälpt (såsom ersättning, prisavdrag eller liknande). Även fel som visar sig upp till 6 månader senare svarar säljaren för (20a§ konsumentköplagen). En förutsättning är alltså att det föreligger ett fel som orsakar dina ryggproblem. Vill du reklamera varan måste du göra detta inom två månader efter att du upptäckt felet (23 § konsumentköplagen) och efter 3 år förlorar du rätten att åberopa felet (23 § konsumentköplagen).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare