Köpa ut eller lösa ut en delägare i en fastighet

Hej! Jag och mitt syskon har ärvt fastighet efter våra föräldrar och står nu som delägare. Värdet uppskattas till ca 4 mkr. Jag och min familj har ett intresse av att vara där och underhålla fastigheten. Mitt syskon har däremot flyttat 60 mil bort och har inget intresse av att underhålla fastigheten.

Skulle hen ensam förvalta fastigheten skulle det snart förfalla.

Mitt syskon vill ev bli utköpt från fastigheten. Som jag förstått det räknar man bort vinstskatt och mäklararvode som skulle tillkomma vid en försäljning. Då får jag fram hälften av kvarvarande som då blir summan jag ska betala mitt syskon för att lösa ut hen.

Till min fråga: är det mest rimligt att lösa ut hen med hälften eller kan jag försöka förhandla med hen Till en lägre summa? Jag tänker då på att bli utlöst innebär för hen innebär stora fördelar. Dels en för hen ganska stor summa pengar samt ansvarsfrihet vad gäller fastighetsskötsel.

Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det står er fritt att komma överens om vilket pris ni vill när du ska köpa ut ditt syskon. Däremot är det som du säger brukligt att man vid arvskifte använder sig av marknadsvärdet med avdrag för beräknad vinstskatt och mäklararvode. Anledningen till att det oftast görs på detta sätt är för att delningen av nettotillgångarna ska bli jämn mellan arvingarna när man fördelar arvet. Trots att arvskiftet inte utlöser någon vinstskatt är ju fastigheten på sätt och vis belastad med en kostnad för vinstskatt och arvoden som kommer att uppkomma vid en framtida försäljning. Är arvsskiftet inte avslutat kan därför detta värdet vara en bra fingervisning om ett rimligt pris för att lösa ut ett syskon. Ett alternativ till att lösa ut är att ditt syskon istället tillskiftas annan egendom ur boet som jämnar ut nettofördelningen.

Jag tolkar dock din fråga som att arvsskifte redan har skett och då blir situationen något förändrad. Då blir utköpet av ditt syskon en försäljning och köpet kommer sannolikt att utlösa skattskyldighet på vinsten för ditt syskon. Att då räkna bort skatten från priset ni avtalar gör att du får täckt en del av vinstskatten som hen sedan också kommer få betala i vinstskatt efter försäljningen. Det skulle då bli som att hen blir tvungen att betala samma skatt två gånger. Men återigen poängterar jag här att ni kan komma överens om vilket pris ni vill mellan er. Om ni är nyfikna på hur mycket försäljningen kommer beskattas finns ett smidigt verktyg för beräkningshjälp på Skatteverkets hemsida ni kan använda. Här står också annan matnyttig information som är bra när man säljer och förvärvar fastigheter.

Med risk för att låta som en repad vinylskiva säger jag ännu en gång att det står er fritt att komma överens om vilket värde ni vill, oavsett om det är fråga om ett arvskifte eller köp. Tänk dock på att om arvskiftet är avslutat kan vinstskatt utlösas för ditt syskon.

Jag hoppas detta besvarade din fråga! Är det något mer du undrar över är du självfallet välkommen att ställa en ny fråga.

Lawline RådgivareRådgivare