FrågaKÖPRÄTTÖvrigt20/06/2019

Köpa och sälja saker på loppis som näringsidkare

Hej!

Tillsammans med min bror tänka jag gå runt på marknader och loppisar i hopp om att hitta billiga saker, som vi sedan kan sälja vidare till ett högre pris. Det kommer handla om kontanter, och vi kan ju inte sätta in pengarna på våra konton utan att pengarna skattas? Vi vet inte hur det fungerar när man köper och säljer, därför vänder vi oss till er kunniga jurister!

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Mitt råd är att du ställer den här frågan till Skatteverket, eftersom de är expert på det området.

Det jag kan informera dig om är att du kommer att ses som en näringsidkare när du köper och säljer dessa grejer. Alltså kan det innebära ett reklamationsansvar för varorna också, vilket kan blir problematiskt om någon vill reklamera en vara till er exempelvis om en vara inte fungerar som den ska. Ni måste då enligt lag antingen ge en ny vara, fixa felet eller ge pengarna tillbaka till kunden. Frågan blir då vem ni som näringsidkare ska vända er till då för att ni själva ska få ersättning för varan som det är fel på. Normalt vänder man sig till sin leverantör, vilket blir svårt för er.

Förövrigt kommer ni behöva öppna ett nytt bankkonto, för att skilja på företagets pengar och era egna. Men somsagt kan Skatteverket hjälpa er sånna frågor.

Jag önskar er lycka till!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare