Köpa lägenhet utan inkomst eller lån?

Hej!

Jag är en svensk medborgare som bor i Usa med min man som är amerikans medborgare sen 2014.

Vi vill flytta tillbaka till Sverige, och vi skulle vilka köpa en lägenhet där rakt ut. (Cash).

Min fråga är; kan man köpa lägenhet i Sverige utan inkomst? Vill vill köpa eget, och med en annan summan betala månadsavgiften tills jag hittar jobb, och sen söka uppehållstillstånd till min man.

Vilk krav existerar för att köpa lägenhet utan att ta ut bostadslån eller banklån, för vi har pengarna redo. Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag tolkar den är det en bostadsrätt du vill köpa.

Det finns inget krav på att man ska ha någon inkomst eller att man måste ta lån, har du pengarna är det bara att betala. När man köper en bostadsrätt blir man egentligen inte ägare av lägenheten utan medlem i en bostadsrättsförening och får rätt att använda lägenheten. I praktiken är skillnaden dock inte särskilt stor. En bostadsrättsförening kan förvisso ställa upp krav för medlemskap i sina stadgar men jag har inte hört om att en bostadsrättsförening som ställer krav på inkomst (Bostadsrättslagen 2:1).

Sammanfattningsvis så bör det bara vara för er att betala för lägenheten. Varken inkomst eller lån är ett krav enligt lagen.

Jag hoppas det svarar på din fråga, du är självklart varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare