Köpa in piratkopior och sedan distribuera varorna till kunder

Tänkte öppna en sida där vi "säljer" kopior till kunder. Såvitt jag vet är det inte olagligt att köpa kopior och därför tänkte jag att det skulle stå i vårat köpvillkor att vi "köper" föremålen till kunderna istället för att vi säljer dem. Undrar om detta blir lagligt då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med finns det flera olika lagar som kan bli aktuella beroende på vad det är som du tänkte distribuera bl.a. mönsterskyddslagen, upphovsrättslagen och varumärkeslagen. Du har rätt i att det inte är olagligt att köpa piratkopior som privatperson, att sälja dessa som privatperson eller företag är dock olagligt.

Om vi tar varumärkeslagen (VML) som exempel så regleras det i 1 kap. 4 § vad ett varumärke är, dvs. alla tecken som kan återges grafiskt. Det kan vara allt från siffror, bokstäver, personnamn utformning av förpackningar m.m. Varumärken kan ha ensamrätt om de har antingen registrerats eller inarbetats enligt 1 kap 6-7 § VML, stora företag har i princip alltid en ensamrätt. Ensamrätten innebär att ingen annan i sin näringsverksamhet får använda varumärket eller ett liknande varumärke om det finns en förväxlingsrisk (vilket jag utgår ifrån finns eftersom det rör sig om kopior) utan tillstånd från den som "äger" varumärket enligt 1 kap. 10 § VML. Vad som räknas med att använda produkten nämns också i paragrafen. Användning innefattar bl.a. att förse varor eller deras förpackningar med tecknet, att bjuda ut varor till försäljning eller föra ut dem på marknaden, att importera eller exportera varor under tecknet eller att använda tecknet i affärshandlingar och reklam. I ditt fall lär detta med stor sannolikhet anses vara att bjuda ut varor till försäljning. Även om du själv inte har tänkt att "sälja" varorna anses det antagligen som du bjuder ut varorna till försäljning eftersom du lär behöva ta betalt på något sätt för att finansiera din affärsidé.

Om man gör intrång i ensamrätten kan detta bl.a. föranleda straff i form av fängelse i högst två år enligt 8 kap. 1 § VML och även skadestånd till det företag som äger ensamrätten till varumärket enligt 8 kap. 4 § VML. Tullverket kommer om de misstänker att piratkopior används för annat än privat bruk meddela detta till det berörda företaget, om de då väljer att starta en process mot dig kan detta bli väldigt dyrt och det kan som sagt i värsta fall föranleda fängelse.

Liknande bestämmelser finns även för upphovsrätter, mönster och patent. Om du vill veta mer om dessa kan du återkomma med fler frågor.

Jag rekommenderar alltså starkt att du inte går vidare med denna affärsidé.
Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare