Köpa bostadsrätt fast man bor i hyresrätt?

Hej,

Kan Vi köpa en bostadsrätt som är tänkt att ha som övernattningsbostad? Fast vi bor i hyresrätt. Jag är trafikskadad och har färdtjänst annars men om jag bor nära mitt arbete klarar jag att ta mej dit själv.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga är ja. Det finns ingen lagreglering om att en person inte får ha en bostadsrätt och en hyresrätt samtidigt. Det är alltså helt tillåtet. För att en hyresvärd ska ha rätt att säga upp ett hyreskontrakt måste hyresgästen ha begått ett avtalsbrott, dessa uppräknas i 12 kap. 42 § jordabalken. Liknande regler finns för bostadsrätter, där det finns en uppräkning i 7 kap. 18 § bostadsrättslagen. Detta innebär att så länge inte en hyresgäst eller bostadsrättsinnehavare allvarligt missköter sig så har man rätt att bo kvar i bostaden.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare