FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal18/08/2019

Köpa 2 st fastigheter från samma säljare, kan båda fastigheterna anges på samma handlingar?

Hej!

Jag ska köpa två stycken fastigheter, ej samtaxerad eller dylikt, av samma säljare. Behöver jag skriva två stycken köpekontrakt & två stycken Köpebrev eller kan båda fastigheterna anges på samma handlingar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna om vad köpehandlingarna ska innehålla finns i 4 kap. jordabalken (JB).

De i 4 kap. 1 § JB föreskrivna formkraven för att ett fastighetsköp ska vara giltigt, kräver bl.a. att köpeobjektet pekas ut, dvs. fastighetsbeteckningen. Läs om formkraven här.

Lantmäteriet som är inskrivningsmyndighet vid ansökan om lagfart har strikta krav för vad ansökan ska innehålla. Om fastigheterna ej är samtaxerade eller i övrigt inte har något samband med varandra, bör därför för tydlighetens skull två stycken köpekontrakt och två stycken köpebrev upprättas i och med att dessa ska bifogas vid ansökan om lagfart. Läs mer på lantmäteriets hemsida här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du välkommen att ställa en ny fråga till oss här på Lawline!

Amanda BlombergRådgivare