Köp av torp

Hej! Ska lösa ut mitt syskon från ett torp som vi fått i gåva av våra föräldrar. Hon vill ha halva marknadsvärdet . Marknadsvärdet är 350000 och våra föräldrar köpte det för 170000 år 1997. Ska jag dra av mäklararvode och skatt och andra utgifter som el vatten m.m. Som hon inte betalt? Vill heller inte råka få en skattesmäll senare.

Hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej,

och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga. Reglerna gällande beskattning av försäljning av fastighet regleras i inkomstskattelag (IL) och lag om stämpelskatt vid inskrivningsmyndighet (StL). IL hittar du https://lagen.nu/1999:1229 och StL hittar du https://lagen.nu/1984:404.

Jag kommer i svaret utgå ifrån att din fråga gäller försäljning av en fastighet och inte hus på ofri grund.

Priset och betalningen

Det är helt upp till er att bedöma ett rimligt pris för fastigheten – det finns tyvärr ingen regel som kan hjälpa er med detta. Om ni båda är överens om att din syster har skulder sedan tidigare till dig – exempelvis då hon inte betalat sin del av elen – som du kan kvitta mot köpelikviden så finns det inga hinder mot detta.

Beskattningen

Det är inte du utan ditt syskon som är skall kapitalbeskattas för transaktionen IL 41:1 & 2, 42:1 & 44:3. Den enda skatten som du måste oroa dig för är stämpelskatten som både du och ditt syskon skall betala StL 27 §, vilken är 15 kronor per fullt tusental som du betalar för torpet StL 8 §.

Så länge priset som ni anger till Skatteverket motsvarar vad ditt syskon faktiskt fick vid försäljningen så behöver ni inte oroa er för upptaxering och skattetillägg – tänk alltså på att kvittningen sker efter det att skulden uppstått och inte innan.

Bästa hälsningar

Mattias OlssonRådgivare