Köp av sexuell tjänst - särskilt angående ersättningens form

En tjej sitter på många dating sajter med många olika konton män betalar pengar för att chatta och skriva henne, män skickar dyra presenter och åker för mötas och bjuder på dyra restauranger och köper presenter, dom har sex sen åker mannen hem. Och dom ses inte mer eller har någon kontakt.

Räknas det som prostitution?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Prostitution (dvs. att sälja sexuella tjänster) är inte kriminaliserat i Sverige, men däremot är det olagligt att köpa sexuella tjänster, se 6 kap 11 § brottsbalken.

Det du beskriver skulle i vissa sammanhang kunna räknas som köp av sexuell tjänst. Det är dock inte helt enkelt att avgöra vad som ska definieras som köp av sexuell tjänst, utan en bedömning måste alltid göra i varje enskilt fall. Det som åtminstone krävs är att den ersättning som ges ska vara en förutsättning för den sexuella tjänsten. Ersättningen behöver dock inte ges i pengar, utan kan vara i form av presenter, restaurangbesök eller liknande, likt det du har beskrivit i din fråga.

Uppsåt ska också finnas till brottet, man ska alltså förstå vad man gör när man köper den sexuella tjänsten. Det krävs dock inte att den som säljer den sexuella tjänsten lever som prostituerad, utan det kan räcka med ett enstaka tillfälle.

Det finns alltså en möjlighet att det du beskriver kan klassas som köp av sexuell tjänst. Det är dock inte möjligt att här svara ja eller nej på din fråga, då det i slutänden är upp till domstolen att bedöma detta.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare