Köp av del i fastighet

Hej!

Nybliven sambo & jag flyttar in i hans hus som han äger. Vilka alternativ har man för att köpa in sig i hans hus? Förvirrad

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till lawline med din fråga!

Jag antar utifrån din fråga att din sambo har köpt huset innan ni blev tillsammans och att det ursprungliga syftet med köpet inte var att det skulle vara er gemensamma bostad. Huvudregeln är annars att det som är införskaffat för samboförhållandet blir samboegendom.

Men om du nu vill köpa in dig i huset som din sambo äger så får vi undersöka reglerna om köp, byte och gåva av fastigheter som vi finner i 4 kap. Jordabalken (JB).

För att själva köpet ska vara giltigt så bör ni följa reglerna om formkrav angående fastighetsköpet, se 4 kap. 1-3§§ JB. När du har köpt en del av fastigheten äger ni den gemensamt med samäganderätt, detta nämns kort i 4 kap. 8 § JB. När ni äger fastigheten tillsammans så blir lagen om samäganderätt tillämplig. Denna lag förklarar de rättigheter ni har, exempelvis kring att påkalla försäljning osv.

När du väl har köpt en del av fastigheten så måste du ansöka om lagfart hos lantmäteriet. Som huvudregel ska detta ske inom tre månader från köpet. Information om lagfart finner du i 20 kap. JB.

Jag hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare