Köp av camsex/sexuell tjänst, frivilligt tillbakaträdande

Hej. Jag läste om en kille som betalat för camsex för en tjej som sedan inte blev av. Hon erbjöd sig att träffas på riktigt varpå han sa att det kunde vara intressant men sedan ändrade sig under konversationen. Han hade tydligen fört över pengar också men varken camsex eller träff ägde rum. Så min fråga är hur tolkar lagen detta? kan han fällas för något om det skulle bli ett åtal?

Lawline svarar

Hej!

Nakenposering är enligt förarbetena till brottsbalken inte att betrakta som sådan "sexuell förbindelse" som lagen syftar på i brottsbalken (BrB) 6 kap 11 § om köp av sexuell tjänst (Prop. 1997/98:55 sida 137). Köp av Camsex är således fritt från straffansvar. Detta förutsatt att den poserande är myndig. Är den tilltänkte posören under 18 år aktualiseras 6 kap 8 § om "utnyttjande av barn för sexuell posering". Detta är straffbelagt redan på försöksstadiet vilket framgår av 6 kap 15 §. Vad som anses som försök framgår av 23 kap BrB. Eftersom tjejens ålder inte framgår av frågan förutsätter jag emellertid att det rör sig om en myndig person.

Att träffas fysiskt och köpa sexuell handling är straffbelagt redan på försöksstadiet vilket också framgår av 6 kap 15 § BrB. Sådan handling inryms nämligen i 6 kap 11 § BrB om köp av sexuell tjänst, vilket bestraffas med böter eller fängelse i högst ett år. För försök till brott ska dock inte dömas om ett frivilligt tillbakaträdande har skett, detta framgår av 23 kap 3 §. Eftersom killen självmant tycks ha ändrat sig under konversationen är han därför fri från straffansvar även vad gäller den diskuterade fysiska träffen.

Killen torde alltså inte kunna fällas för någonting vid ett eventuellt åtal.

Är det någon som riskerar att fällas vid ett åtal är det möjligtvis tjejen som skulle kunna fällas för bedrägeri (9:1 BrB) med anledning av det uteblivna camsexet, förutsatt att inte pengarna betalats tillbaka eller köparen och säljaren kommit överens om att pengarna inte skulle återgå. Det kan dock diskuteras om ett sådant avtal skulle skyddas av rättsordningen på grund av en princip som kallas Pactum Turpe, vilket innebär att rätten kan avvisa talan gällande avtal som anses omoraliska (eller brottsliga) enligt samhällets normer.

David IngvarssonRådgivare