Köp av bostadsrätt på avbetalning

Hej,

Jag har möjlighet att köpa en bostadsrätt och betala ungefär 30% per av köpeskillingen per år. Dvs betala hela bostadsrätten under 3 år. Är detta ok map fastighetslagstiftningen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag förstår din fråga som att du önskar betala köpeskillingen genom en avbetalningsplan på tre år. Eftersom det rör sig om ett köp av en bostadsrätt är det bostadsrättslagen som gäller.

Enligt 6 kap 4 § bostadsrättslagen ska ett skriftligt avtal upprättas mellan säljaren och köparen, dvs. en köpehandling. I köpehandlingen ska det finnas uppgifter om lägenheten och om pris. Det är alltid det pris som står i själva köpehandlingen som gäller, även om man kommit överens om något annat vid sidan om.

Om hur köpet ska finansieras eller betalas nämns inget särskilt. Det är istället vanligt att olika kredit- eller avbetalningsformer används (jfr. lån från banken). Som utgångspunkt råder därmed avtalsfrihet mellan dig och säljaren på den punkten. Det viktiga är att ni upprättar en köpehandling och därefter ansöker om medlemskap i föreningen. Ett avtal om du ska betala köpeskillingen under en viss tid är alltjämt gällande, men påverkar inte själva bostadsrättsförvärvet.

Min rekommendation är att du tar hjälp innan ett avtal undertecknas. Vid köp av bostadsrätter är det vanligt att banken kan vara behjälplig. Annars är du mycket välkommen att boka ett möte med en av Lawline:s erfarna jurister som kan titta mer på ditt ärende. Mer information hittar på https://lawline.se/boka

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare