Köp av bil - dröjsmål på säljarens sida
Lawline svarar
Hej! Jag får följande uppfattning om situationen och finner följande bestämmelser tillämpliga. Konsumentköplagen (1990:932, KKL) är tillämplig eftersom du är en privatperson, och är tvingande, 3 §. Din avtalspart, det vill säga den som du köper bilen av, är importföretaget - inte företaget i Tyskland. Det är följaktligen importföretagets skyldighet att inom skälig tid ordna med betalningen till det tyska företaget (och leverera bilen till dig) - inte din skyldighet, och det verkar som om importföretaget ger dig skulden för sin egen underlåtelse att uppfylla sin avtalsförpliktelse.
Bilen är avlämnad när den har kommit i din besittning, 6 § KKL. Dröjsmål på säljarens sida föreligger om bilen inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida, 9 § KKL. Vid dröjsmål på säljarens sida får du hålla inne betalningen enligt 11 § KKL. Med andra ord behöver du inte betala förrän bilen är levererad. Du får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet och att häva köpet enligt 13 § KKL. Dessutom får du kräva skadestånd av säljaren enligt 14 § KKL, 10 § KKL.
Om jag har missuppfattat saken och det är det tyska företaget som är din avtalspart, torde du ha motsvarande rättigheter gentemot det tyska företaget i stället. Jag föreslår att du förklarar för importören vad som hänt, så att denne förstår varför affären inte löper som planerat.