Köp av bil - dröjsmål på säljarens sida

Hej ! Jag skulle köpa bil genom en import firma. Han som skulle importera sa ( skrev i mail" att vi skulle betala hans arvode efter bilen var levererad. Sen skrev jag på avtalet. Det uppstod ett problem med banken som vi håller på att ordna ( banken försenade betalning till bilfirman i Tyskland). Import killen blev sur och skrev i ett mail att han skulle ha sitt arvode annars blir det inkasso, fastän jag inte har bilen. Snälla hjälp mig

Lawline svarar

Hej! Jag får följande uppfattning om situationen och finner följande bestämmelser tillämpliga. Konsumentköplagen (1990:932, KKL) är tillämplig eftersom du är en privatperson, och är tvingande, 3 §. Din avtalspart, det vill säga den som du köper bilen av, är importföretaget - inte företaget i Tyskland. Det är följaktligen importföretagets skyldighet att inom skälig tid ordna med betalningen till det tyska företaget (och leverera bilen till dig) - inte din skyldighet, och det verkar som om importföretaget ger dig skulden för sin egen underlåtelse att uppfylla sin avtalsförpliktelse.

Bilen är avlämnad när den har kommit i din besittning, 6 § KKL. Dröjsmål på säljarens sida föreligger om bilen inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida, 9 § KKL. Vid dröjsmål på säljarens sida får du hålla inne betalningen enligt 11 § KKL.  Med andra ord behöver du inte betala förrän bilen är levererad. Du får välja mellan att kräva att säljaren fullgör köpet och att häva köpet enligt 13 § KKL. Dessutom får du kräva skadestånd av säljaren enligt 14 § KKL, 10 § KKL.

Om jag har missuppfattat saken och det är det tyska företaget som är din avtalspart, torde du ha motsvarande rättigheter gentemot det tyska företaget i stället. Jag föreslår att du förklarar för importören vad som hänt, så att denne förstår varför affären inte löper som planerat.

Lars BålmanRådgivare