Konsumtion av varumärkesrätt

Hej, Jag tänker öppna en nätbutik där jag ska sälja vintagekläder. Kan jag köpa vintage i vanliga butiker och sedan sälja dem vidare på nätet? Varumärkesskyddet borde väl inte gälla här då alla plagg har olika "märke" och är redan använda. Tack för ert svar!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Den som lagligen köpt kläder (eller vilken varumärkesskyddad produkt som helst) har rätt att bland annat sälja dessa vidare utan att fråga varumärkesinnehavaren. Detta kallas för varumärkesrättslig konsumtion och gäller under förutsättning att varan i fråga förts ut på marknaden inom EU med varumärkesinnehavarens samtycke, vilket är fallet om man exempelvis köpt varan i vanlig butik.

Den enda inskränkningen som finns är att varans skick inte förändrats eller försämrats sedan den förts ut på marknaden. I praktiken åberopas dock sällan denna inskränkning, särskilt med tanke på omfattningen av handeln med begagnade varor (exempelvis just kläder).

Så kort sagt: Ja, du har rätt att, utan tillstånd från varumärkesinnehavaren, sälja vidare de kläder du köpt.

Konsumtion av varumärken regleras i 1 kap. 12 § varumärkeslagen (se https://lagen.nu/2010:1877#K1P12S1).

Hör gärna av dig om du undrar över något mer.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare