Konsumenttjänstlagen, priset för arbetet överstiger vad som bestämts

Ett muntligt avtal med grävmaskinist (handslag) med ett fast pris för ett avgränsat arbete.

När arbetet är klart kommer faktura på 14500kr inkl moms.

Men jag minns att vi skakade hand på 13500kr inkl. moms, och antecknade det i telefonen efter träffen. Grävmaskinisten minns 14500kr inkl moms, och säger sig ha antecknat det efteråt.

Alltså, ord mot ord för ett jobb som det inte finns något som helst skriftligt avtal på.

Inga andra omständigheter finns. Vem vinner ett sådant fall i tingsrätten (om nu det slutar där)?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Som du säger så står era ord mot varandra, ingen av er kan bevisa vad ni kommit fram till, vilket brukar vara problemet med muntliga avtal. Det är dock viktigt att komma ihåg att ett muntligt avtal har samma effekter som ett skriftligt avtal.

När en privatperson anlitar en näringsidkare att utföra en tjänst så är konsumenttjänstlagen tillämplig, 1 §. Enligt 36 § 2 st KtjL så har en näringsidkare chans att sträcka sig upp till 15 % över ett ungefärligt pris, vilket i ert fall blir 15 525 kr om det ungefärliga priset är 13 500 kr.

Eftersom ingen av er kan bevisa era påståenden och 14 500 kr antagligen skulle ses som ett skäligt pris (då det endast är 1000 kr högre) samt bestämmelsen i 36 § KtjL så misstänker jag att din odds i en domstol skulle vara låg.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Patrik OlssonRådgivare