Konsumenttjänstlagen för veterinärspris

Hej! Veterinären gav mig ett pris på 659 men när jag sen skulle betala kostade det 1 478. Och ändå ringde jag receptionen och kollade att det verkligen skulle kosta 600 och dom sa ja det stämmer. Har hört att när detta händer ska man betala högst 30% el. så över överenskommen summa enligt lag. Vet ej vad det heter. Mvh Paula

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du och veterinären har avtalat om ett pris på 659, är huvudregeln i Sverige "pacta sunt servanda" vilket innebär att avtal ska hållas. Detta gäller såväl muntliga som skriftliga avtal, och för ett pris för veterinärskostnad finns det inga formkrav.

Konsumenttjänstlagen

Den lag som är tillämplig på arbete på lösa saker, är konsumenttjänstlagen (KtjL). Djur betraktas som en lös sak i lagens mening. Det finns däremot ett undantag för arbete på levande djur, som gör att veterinärens arbete undantas från lagen enligt 1§ första punkten KtjL.

Vissa analogier kan dock göras trots undantaget, det vill säga att man tillämpar en bestämmelse som egentligen inte är tillämplig då ingen annan lagstiftning finns.

En av dom bestämmelserna som borde gå göra analogier från är 36 § andra stycket KtjL som säger att om man har avtalat om ett ungefärligt pris så får detta pris inte överstiga 15% så om ni pratade om ett ungefärligt pris på 659 kr, ska ni inte behöva betala mer än 758 kr. Detta gäller dock inte om veterinären utfört tilläggsarbete som den först samtalat med dig om enligt 38 § och 8 § KtjL. Det framgår dock inte ifall tilläggsarbete är skäl till det ökade priset.

Vad kan du göra nu?

Min rekommendation till dig är att kontakta veterinären och begära ut ett underlag för prisberäkningen samt fråga ifall det har gjorts ett tilläggsarbete, och försöka få tillbaka pengarna med anledning av att det inte är förenligt med lagen. Kom dock ihåg att i och med att KtjL i detta fall tillämpas analogt, är det möjligt att avtala om annat. Detta gäller främst vid de lagbestämmelser i KtjL som är till för att skydda dig som konsument.

Försäkra dig därför även om det har funnits ett villkor i ert avtal som avviker från lagens bestämmelser om 15% regeln, om ni exempelvis har haft ett skriftligt avtal.

I annat fall kan du kontakta konsumentsombudsmannen här, som kan hjälpa dig med eventuella påtryckningar.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Azalea SafaeiRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumenttjänstlagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo