Konsumenträtt vid fransförlängningar

Hej! Jag undrar om ifall jag börjar med att göra fransförlängning hemma, och om något händer med min kund, t.ex allergisk reaktion osv. Kan dom anmäla mig för det? Jag har ingen utbildning genom det utan har lärt mig av en utbildad. Om jag säger till kunden innan jag börjar att dom gör det på egen risk och att det inte är mitt ansvar om något händer, kan jag fortfarande få problem?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilken lag gäller?

Det finns inga regler kring specifikt personskador i konsumentförhålladen. 35 § Konsumenttjänstlagen undantar personskador från regleringen. I sådana fall brukar lagar som ligger nära till hands tillämpas för att det ska finnas något att gå efter. I frågor som denna bör därför en kombination av Skadeståndslagen och Konsumenttjänstlagen tillämpas.

Vad gäller i den situationen du beskriver?

I den situationen du beskriver kommer troligen du behöva betala skadestånd ändå, eftersom situationen endast skiljer sig från den som Konsumenttjänstlagen reglerar i att skadan är på en person, snarare än deras egendom. I kombination med 2 kap 1 § Skadeståndslagen kommer detta leda till att du behöver betala ersättning till den som skadats.

Om du säger till dem att det är på egen risk då?

I situationer där en näringsidkare och en konsument sluter avtal brukar inte denna typ av friskrivningar från ansvar kunna användas. Exempelvis är de kategoriskt ogiltiga om de kringår näringsidkarens skyldigheter i lag enl. Konsumenttjänstlagen(3 § KTjL).

Jag tror pga. situationen inte att du kan kräva att de låter dig förlänga deras fransar på egen risk. Du kommer behöva se till att ha en försäkring som täcker skadestånd pga. personskada.

Kommer du bli anmäld?

Troligen till Konsumentverket. De kommer hjälpa den skadade kunden att driva en process mot dig om du motsätter dig kundens krav. Din brist på formell kompetens kommer inte att vara till stor hjälp i det här läget, så jag föreslår att du i förväg kommer överens med kunden i avtal om vad som händer vid skada eller annat fel i tjänsten. Du kan erbjuda detta som en form av garanti, vilket kommer göra att de känner sig tryggare med dig, och din verksamhet kommer göra ett mycket mer seriöst intryck än annars.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare