Konsument - Kan man bestrida en delfaktura vid tjänst?

Hej!

Har anlitat en byggfirma till att byta tak och bygga ut övervåningen 5 kvadrat.

Offerten för taket är 131000kr och utbyggnad 61000kr efter rotavdraget.

Taket är nu bytt , bara plåtslagarens jobb kvar och utbyggnaden är till ca 70% klart .

Har dok några små saker att anmärka på som behöver åtgärdas och tänkte vänta till fakturan kommer med att ta upp dom.

Idag fick jag en delfaktura på 100k för taket och den är skälig men min fundering är om jag ska bestrida fakturan nu (med risk att det som behöver åtgärdas blir på min bekostnad då utbygget är kvar) eller att ta det när sista delfakturan för taket kommer med att ta upp dom sakerna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga regleras i konsumenttjänstlagen (ktjL). Min utgångspunkt är att det är samma bolag som sköter hela projektet.

Det finns inget krav i lagen på att reklamation ska ske när arbetet är avslutat. Det framgår däremot att reklamation ska ske inom skälig tid från det att du märkt felet, således är du fri att reklamera så fort du märker felet (Jfr 17 §). För att du ska få hålla inne på betalningen så måste det föreligga fel i tjänsten enl. 9 § (19 §), det kan exempelvis att den inte är fackmannamässigt utförd enl. 4 § eller att den avviker från vad ni kommit överens om (9 § första och tredje punkten). Om det föreligger fel kan du göra påföljderna i 16 § gällande däribland avhjälpande och att hålla inne betalning. Företaget har en rätt att avhjälpa fel på eget initiativ innan du kan göra exempelvis prisavdrag gällande (20 § andra stycket). Du kan alltid hålla inne betalning som säkerhet innan ni klarat upp omständigheterna. Däremot så kan du bli skadeståndsskyldig ifall det visar sig att det inte förelegat ett fel från första början.

Min bedömning är att det är lämpligt att påtala felet omedelbart till företaget för att således kunna komma överens hur ni bäst ska lösa detta.

Om du önskar att kontakta oss för en mer djupgående utredning av ditt fall så är du varm välkommen att boka en tid via denna länken här.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare