FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt27/07/2018

Konsekvenser av under- reskpektive överförsäkrad egendom

Jag har tecknat en hemförsäkring. Vid kontakt med försäkringsbolaget uppgav jag att värdet på egendomen var 200 000 kr. Jag betalar 500 kr i premie för min försäkring. Vilka följder får det om jag har undervärderat respektive övervärderat sin egendom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Underförsäkring
Om du försäkrar egendom till ett värde som understiger egendomens faktiska värde kallas detta för underförsäkring. Om du skulle råka ut för en skada på den underförsäkrade egendomen så kommer ersättningsnivån sättas ned i relation till underförsäkringen (6 kap. 3 § försäkringsavtalslagen).

Det vill säga att skulle du råka ut för en skada om 50 000 kr på en underförsäkrad egendom motsvarande 200 000 kr vars egentliga värde, låt säga, motsvarar 400 000 kr så kommer ersättningsnivån beräknas enligt följande: underförsäkringen delat med egendomens faktiska värde gånger skadebeloppet, det vill säga (200000/400000)*50000=25000 kr.

Överförsäkring
Om du har övervärderat den försäkrade egendomen kommer det troligtvis leda till att du kommer att få betala en högre premie helt utan anledning eftersom ersättningen ändå kommer utgå från egendomens värde.

Jag hoppas att mitt svar har varit behjälpligt och lycka till!

Henrik ÖsterströmRådgivare