Konsekvenser av snatteri för 16-åring

Hej

Jag blev gripen för stöld på varor för ungefär 300 kr i en Ica butik förra veckan. Jag är 15 fyller 16 om 3 veckor och kan väl därför inte hamna i fängelse? En polisanmälning har gjorts och jag väntar på rättegång, mina frågor är om det finns något sätt att jag slipper en prick i registret, hur stor chans är det att jag får en åtalsunderlåtelse eftersom jag aldrig blivit dömd tidigare, dessutom sa polisen att jag verkade väldigt ångerfull efteråt.

Tack för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har valt att ställa din fråga till oss på Lawline.

I Sverige blir man straffmyndig vid 15 års ålder (1 kap 6 § Brottsbalken). Då kan man dömas till påföljder till sina brott. Det är osannolikt att en ringa stöld (8 kap 2 § Brottsbalken) på 300 kr leder till fängelsestraff, så du bör räkna med böter istället. Det är dock möjligt för 15-åringar att bli frihetsberövade som straff för brott de har begått. Det högsta just du kan dömas till är det åklagaren yrkar, så om du undrar vad det värsta som kan hända är bör du läsa åtalet.

Brott som resulterar i böter gallras ur Polisens register efter 5 år (17 § punkt 9 Lag om belastningsregister). Om du blir fälld kommer du få denna "prick i registret".

Om du väntar på en schemalagd rättegång har åtal redan väckts, och du kommer antingen bli frikänd eller fälld.

Hoppas jag har svarat på dina frågor

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare