FrågaFAMILJERÄTTAdoption26/09/2015

Konsekvenser av adoption vid annan än förälders make

Hej. Jag har en fråga ang vuxenadoption.

Min mamma och pappa var gifta när jag var liten. Tillsammans fick de även en gemensam son. Pappa ville adoptera mig men fick inte det för min biologiska far (som jag inte har någon kontakt med). Mamma och pappa är nu skilda sedan många år tillbaka men jag och pappa skulle vilja genomföra en adoption när jag nu är myndig. Min fråga är kan pappa adoptera mig utan att min mamma tas bort som min andra förälder?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är endast gifta par som kan adoptera gemensamt, vilket går att utläsa ur 4 kap. 4 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K4P4S1). Det här innebär att om din pappa adopterar dig kommer dina juridiska band till din mamma att upphöra, alltså kommer du inte längre annat än biologiskt vara din mammas dotter. Det här kan du se i 4 kap. 8 § föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K4P8S1).

Sammanfattningvis kan alltså inte din pappa adoptera dig utan att du samtidigt juridiskt förlorar släktskapet med din mamma.

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare