Konkurrerande verksamhet efter avslutat samarbete.

jag har sålt byggmaterial, på konsultbasis, åt en bygghandel. Detta är gjort efter ett muntligt avtal. Vi har nu avslutat detta konsultavtal, skriftligt och ömsesidigt. Min fråga är om jag kan börja sälja på konsultbasis åt en annan konkurrerande bygghandel utan att begå något "brott" eller om jag är tvungen att sitta i någon slags karantän en tid?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om konkurrens hittar du i KonkurrensLagen. Det är möjligt att avtala om konkurrensbegränsningar efter avslutat samarbete. Så länge som det inte har skett så föreligger inget hinder för dig att fortsätta bedriva din verksamhet med ett konkurrerande företag.

Hoppas svaret hjälpte dig!

Rickard EssungRådgivare