FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/10/2021

Komplettering krävs

Hej, Jag hade en anställning med fast månadslön som efter en månad sades upp pga "otillräcklig kompetens". Jag blec erbjuden att säga upp mig själv för att slippa uppsägningstid på 2 veckor. Jag hade en avtalad lön på 30 000 kr. Kan min arbetsgivare på något sätt minska min lön eller göra något för att förhindra att jag får den utlovade lönen?

Jag har inte fått min lön ännu utan ska ju få den 25te månaden efter. Vill bara se till att ha all korrekt information för att vara förberred ifall det blir komplikationer angående min löneutbetalning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

I och med att det inte framgår vilken anställningsform du har är det svårare att ge dig ett tydligt var kring din fundering. Ställ gärna en fråga på nytt där du klargör om du är tillsvidareanställd eller t.ex provanställd.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare