Kommun, myndighet och förvaltningsmyndighet

Hej!

Det finns myndigheter på statlig och kommunal nivå och det finns förvaltningsmyndigheter på statlig, regional och kommunal nivå, är det korrekt? Är kommun en myndighet eller går de varken under begreppet myndighet eller förvaltningsmyndighet?

Tacksam om ni reder ut detta!

Lawline svarar

Hej och vad trevligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns två typer av myndigheter, förvaltningsmyndigheter och andra myndigheter än förvaltningsmyndigheter. Bådadera utgör en enhet som bygger upp den offentliga förvaltningen, en organisation med ett uppdrag och ansvarsområde.

En förvaltningsmyndighet finns på statlig nivå, till exempel Migrationsverket, samt kommunal nivå, till exempel skolförvaltningen i Lund. På regional nivå delas Sverige in i olika län, närmare bestämt tjugoen stycken. Här verkar Länsstyrelsen samt landstingen. Andra myndigheter som är myndigheter men inte förvaltningsmyndigheter är regeringen och domstolarna.

En kommun utgör inte en myndighet, och går således varken under begreppet myndighet eller förvaltningsmyndighet. En kommun är nämligen en sammanslutning/gemenskap av de medborgare som utgör kommunens medlemmar. Bara inom detta område har kommunen kompetens att besluta saker. Inom kommunens område finns kommunala myndigheter (som ovan beskrivet en förvaltningsmyndighet), såsom nämnts skolförvaltningen i Lund. Ett annat exempel är socialförvaltning, socialnämnden.

Hoppas du fått svar på din fråga! Vid flera frågor är du alltid varmt välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Victoria Limnefelt NygrenRådgivare