Kommer sonen råka illa ut om mamman döms för bedrägeri?

Hej! Jag och min sambo sitter i ett väldigt jobbigt läge då han fick reda på för ett tag sen att hans syster satt han i en skuld hos kronofogden genom att beställa saker i hans namn för flera år sen, som legat och ökat i belopp för varje år. Detta har hon lyckats hålla hemligt tills vi fick ett brev till våran address. Skulden ligger på runt 75000 kr. Han kommer nu inte kunna ta några huslån, billån eller någonting alls på flera år då han har denna skulden. Vi har pratat med systern och hon säger att hon ska betala varje månad till oss men sen har hon bortförklaringar varje gång på varför hon ej kan betala. Min sambo har funderat på att anmäla sin egen syster, för det verkar vara det enda sättet att få över skulden på henne. Problemet är bara att hon har en son, och vi är rädda att han skulle råka illa ut på något sätt ifall vi anmäler hans mamma. Vi har inte så stor koll på det där och det är svårt att hitta fakta på nätet. Kommer skulden helt flyttas till henne ifall en anmälan går igenom? Kommer hennes som att påverkas av detta? Mvh

Lawline svarar

Hej, kul att du valt att vända dig till oss på Lawline för att få svar på din fråga!

Den straffrättsliga vägen

Jag tolkar det som att den anmälan din sambo funderar på att göra, angående sin syster, är en polisanmälan. Att ingå låneavtal i annans namn är ett brottsligt bedrägeri. När lånebeloppet är på ungefär 75 000 kronor borde brottet kategoriseras som ett brott av "normalgraden". Straffet för bedrägeri sträcker sig från böter upp till två års fängelse, se 9 kap. 1 § brottsbalken.

Om tillräckliga bevis går att samla in, om att systern gjort sig skyldig till brottet, kommer polisanmälan leda till en rättegång där systern kan dömas för bedrägeri och kommer då också att straffas för brottet. Troligtvis kommer bedrägeriet inte anses vara så grovt att det är nödvändigt att döma ut fängelse. Vid val av påföljd brukar domstolen ta hänsyn till om andra kan drabbas av att gärningsmannen sätts i fängelse. Särskild hänsyn tas ifall barn kan fara illa. Troligtvis kommer straffet i detta fall kunna stanna vid villkorlig dom i kombination med böter eller samhällstjänst, se 27 kap. 2 § och 2 a § brottsbalken. Domen mot systern kan din bror använda som bevis inför kronofogden för att skulden i fortsättningen ska drivas in från systern, se 3 kap. 1 § första punkten utsökningsbalken (UB).

Den civilrättsliga vägen

Din bror kan också strunta i att göra en polisanmälan och istället väcka en civilrättslig talan mot systern i domstol. I detta fall bör troligtvis en talan väckas som inkluderar både ett krav på att domstolen ska fastställa att skulden gentemot kronofogden är systerns och en fullgörelsetalan som innebär att domstolen uppmanar systern att hon måste betala de 75 000 kronorna till brodern som brodern i sin tur, med anledning av systerns handlande, måste betala till kronofogden. Tyvärr kan domstolen inte direkt förplikta systern att betala till kronofogden. Domstolen kan med andra ord inte tvinga långivaren att byta avtalspartner. Lånet måste betalas till långivaren av din sambo via kronofogden eftersom det är din sambo som långivaren, i sin goda tro, gått med på att låna ut till.

Fullgörelsedomen utgör däremot en så kallad exekutionstitel. Domen är ett bevis på att systern är skyldig att betala 75 000 kronor till din sambo eftersom din sambo nu måste betala 75 000 kronor via kronofogden till långivaren. Visar din sambo upp domen för kronofogden kan de börja mäta ut saker hos systern för att din sambo ska få pengar som din sambo i sin tur kan betala till långivaren.

Nackdelen med den "civilrättsliga vägen" är att det utifrån omständigheterna kommer framgå att systern gjort sig skyldig till ett brottsligt bedrägeri. Eftersom det är ett brott som faller inom allmänt åtal kommer antagligen Kronofogdemyndigheten, om inte ni gör det, göra en brottsanmälan gentemot systern. En straffrättslig process med polisutredning och rättegång kommer då inledas mot systern oavsett om du och din sambo har medverkat till utredningen eller inte.

Sammanfattning

Skulden kommer i praktiken flyttas till systern om domstolen genom antingen en straffrättslig eller civilrättslig dom slår fast att skulden är hennes och att hon ska betala. För att skulden helt ska överflyttas måste ni dock visa upp domen som bevis för att skulden är hennes till Kronofogdemyndigheten.

Om systern döms för bedrägeri kommer hon straffas. Domslutet kommer registreras i hennes belastningsregister vilket gör det svårare för henne att jobba inom vissa verksamheter t.ex. skola och med barn och omsorg. Systern kommer, bland annat med hänsyn till sonen, troligtvis kunna undslippa ett fängelsestraff. Döms hon till villkorlig dom (vilket i praktiken är detsamma som en varning) kan hon fortsätta leva sitt liv som vanligt men måste tänka på att vara särskilt aktsam och hålla sig borta från all kriminalitet. Villkorlig dom förenas i regel med böter – men i hennes fall, eftersom hon har lite pengar – kanske domstolen anser det lämpligare att hon får jobba gratis för samhället (samhällstjänst). Samhällstjänst kan bara dömas ut om systern går med på det.

Det är klart att det är psykiskt jobbigt för sonen att mamman döms för ett brott och domen kommer ju också påverka deras ekonomi negativt men domstolen dömer ut lägre bötesstraff ifall man har låg inkomst och barn. Straffet ska alltså inte påverka sonen mer än vad som är nödvändigt.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Vega SchortzRådgivare