Kommer särkullbarn ärva även den efterlevande maken?

Hej, Min far och mor var gifta. Min far avled 1999 och hade 2 st utomäktenskapliga barn (sk bröstarvingar). Vid arvsskiftet fick de sina arvslotter efter att min fars och min mors tillgångar räknades samman. Nu har min mor avlidit. Har mina halvsyskon rätt till ngn del av min mors kvarlåtenskap?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Frågor kring arv regleras i ärvdabalken, ÄB.

Dina halvsyskon är inte arvsberättigade

Särkullbarn har rätt att få ärva sin förälder direkt, (3 kap. 1§ ÄB). I ditt fall beskriver du att de utomäktenskapliga barnen redan har fått sina arvslotter och därmed redan ärvt er far. För att vara arvsberättigad enligt lag krävs att man tillhör en av tre arvsklasser. I den första arvsklassen är det bröstarvingar som ärver. Finns det inga bröstarvingar ärver föräldrar, syskon eller syskonbarn. Slutligen, om ingen annan är i livet, ärver far- och morföräldrar (2 kap. 1-3§ ÄB). Dina halvsyskon tillhör ingen av dessa arvsklasser och kommer, som utgångspunkt, inte ärva något efter din mor. Om din mor har upprättat ett testamente kan det dock vara så att dina halvsyskon får ärva.

Slutsats

Om särkullbarn har fått sin arvslott har de inte rätt till något ytterligare arv när den efterlevande maken avlider. I ditt fall har dina halvsyskon därmed inte rätt till någon del av din mors kvarlåtenskap.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du får gärna vända dig till Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cajsa Klefenberg Rådgivare