FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/12/2018

Kommer jag hamna i fängelse p.g.a bidragsbrott?

Hej! Jag har fått brev att infinna mig för förhör av bidgragsbrott, det gäller vab, har fått ca 66000kr för mycket av försäkringskassan. Jag har betalat tillbaka allt, är aldrig dömd för något tidigare och har ett bra ordnat liv. Kommer man hamna i fängelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller ett eventuellt bidragsbrott, och därför måste vi ta en titt i bidragsbrottslagen. Bidragsbrottslagen gäller när det handlar om brott avseende bidrag och ersättningar från Försäkringskassan (1 § bidragsbrottslagen). Vi måste även titta i brottsbalken för att se hur domstolen agerar när de väljer straffpåföljd.

Till att börja med är Försäkringskassan är skyldig enligt lag att anmäla dig om de misstänker att du begått ett bidragsbrott och det måste de göra oavsett om du har betalat tillbaka beloppet eller inte (6 § bidragsbrottslagen).

Om det är så att du döms för bidragsbrott kan du dömas till fängelse eller till böter (2 § bidragsbrottslagen).

När domstolen bestämmer vilket straff som ska utdelas, måste de ta hänsyn till en del saker som talar för en lindrigare påföljd än fängelse. Fakta som kan påverka domstolens bedömning är exempelvis om du tidigare varit straffad, hur allvarligt ditt brott varit och om du kan tänkas begå något mer brott i framtiden (30 kap. 4 § brottsbalken).

Eftersom du skriver att du är tidigare ostraffad och att du har betalat tillbaka det felaktiga bidragsbeloppet innan ditt förhör, tror jag att du kan vara lugn. Om du döms för bidragsbrott blir det troligtvis böter för din del.

Hoppas att detta besvarade din fråga.
Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Elina BergstedtRådgivare