FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder09/05/2019

Kommer jag hamna i belastningsregistret pga. snatteri? Hur mycket betalas i böter vid snatteri?

Hej. Jag snattade för 50 kr i hemköp. Hade precis fyllt 18. jag blev tagen av väktaren. Kommer jag hamna i belastning registret? Och hur mycket ungefär betalar man i böter

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Belastningsregistret förs av Polismyndigheten. I registret finns uppgifter om den som bl. ådalagts påföljd för brott genom dom.

Du har blivit tagen för snatteri. För att hamna i belastningsregistret krävs dock att du döms för ett brott. Väktaren kan således upprätta anmälan, men det räcker inte för att du ska hamna i belastningsregistret. Det krävs att anmälan leder till fällande dom.

Döms du för snatteri kommer utfallet istället annorlunda. Då antecknas du i belastningsregistret. Hur lång tid anteckningen kommer stå kvar bestäms utifrån den påföljd som utdöms. Det vanligaste straffet för snatteri är dock pennningböter. Anteckningen kommer således med all största sannolikhet att kvarstå under fem års tid (17 § 9p lagen om belastningsregister).

I det fall det blir en fällande dom blir penningböter troligen inte högt (lägst tvåhundra kronor).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Linnéa CarnrotRådgivare