Kommer det inledas en utredning om en läkare upprättar en orosanmälan?

Hej en person jag känner har fått oronanmälan av en läkare. Orosanmälan skedde när personen i säga besökte akuten med sin 2 v gamla. Anmälan grundas i falska uppgifter och bevis finns. Blir det utredning av detta eller är det sannolikt att ärendet läggs ner? Ärendet uppdagades då min vän ifrågasätte akuten och läkarens uppgift att göra sitt jobb, vilket ogillades.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i socialtjänstlagen. En läkare är skyldig att upprätta en anmälan till socialen vid kännedom eller misstanke om att ett barn far illa enligt 14 kap. 1 § Socialtjänstlagen. Skyldigheten omfattar inte bara när läkaren vet att barn far illa utan det räcker med en misstanke, något bevis behöver därför inte finnas men något måste ju ha skapat en misstanke hos läkaren. Kriteriet är alltså kännedom eller misstanke om att barn far illa.

När socialtjänsten får en orosanmälan om att ett barn far illa kommer de att undersöka de anmälda uppgifterna och se om de behöver inleda en utredning eller inte. Du kan läsa mer om socialtjänstens tillvägagångssätt vid orosanmälningar här.

Sammanfattningsvis så går det inte att svara på om utredningen kommer att läggas ned eller inte. En utredning är till för att utreda om barnet faktiskt far illa. Om det förhåller sig på det sätt som du anger och att det faktiskt finns bevis för det så kommer det antagligen att visa sig att det förhåller sig på så sätt vid utredningen.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga annars är du alltid välkommen åter.

Med vänliga hälsningar

Fawzia HassounRådgivare