Kommer åklagaren väcka åtal om ingen teknisk bevisning finns vid ringa narkotikabrott.

Hur stor är sannolikheten att man döms för att ha brukat narkotika om en person polisanmäler än för det ett par månader efter det skedde och personen som brukat narkotika inte längre har någon narkotika i blodet men vittnen finns

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att åtal inte har väckts ännu.

Utgångspunkten är att bevisbördan åklagaren har bevisbördan och åklagaren brukar vanligtvis bara väcka åtal om denne anser att bevisen är tillräckliga för en fällande dom. Det skulle röra sig om ringa narkotikabrott i ditt fall, vilket har ett relativt lågt straffvärde (vanligtvis böter). Eftersom straffvärdet är så pass lågt så måste åklagaren vara helt säker på sin sak om denne väcker åtal.

Min bedömning är att bevisen är väldigt svaga, då det inte finns någon teknisk bevisning (medicinska tester) och det kommer bli ord mot ord vid en eventuell rättegång. Jag tror inte åtal kommer att väckas, då straffvärdet är så pass lågt och bevisen inte är tillräckligt starka.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare