Klander av tvångsskifte - kostnad överklagan
Fråga
Om jag överklagar ett tvångsskifte efter skiftesmannens fördelning, vem betalar överklagandet (stämmning via tingsrätten) ? Är det fortfarande dödsboet eller den som överklagar ?
Med vänlig hälsningGunnar
Svar
Hej!
Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till oss på Lawline. Enligt 23 kap 5 § i Ärvdabalken (ÄB) som du hittar (https://lagen.nu/1958:637) så gäller 17 kap 1-4§§ och 6-9§§ i Äktenskapsbalken (ÄktB), som du hittar (https://lagen.nu/1987:230) när frågan rör arvskifte, skiftesman och delägare i boet.
Enligt 17 kap 8 § i ÄktB så ska talan väckas inom 4 veckor efter delgivningen av arvskiftet. Talan väcks genom att den som vill överklaga/klandra arvskiftet lämnar in en stämningsansökan till den tingsrätt som förordnat skiftesmannen. Målet kommer att handläggas som ett tvistemål och den som lämnat in stämningsansökan mot de andra dödsbodelägarna kommer att betala avgiften för stämningsansökan. Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga. Har du fler frågor är du alltid välkommen att kontakta oss på Lawline igen.
Med vänliga hälsningar
Har du en egen fråga?
Få svar på dina juridiska frågor snabbt och kostnadsfritt, granska dina försäkringar och avtal mot lagrum, upprätta avtal direkt i tjänsten och behöver du jurist kan du eskalera ärendet helt inom plattformen.
Skapa konto- Framtagna av jurister
- Anpassas efter din situation
- Möjlighet till juristgranskning