FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/05/2018

Klagan över domvilla

Vad är en domvilla?

Om jag lämnar in en domvilla

vem utreder den?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Domvilla innebär att domstolen begått ett grovt rättegångsfel. Klagan över domvilla kan användas när en dom inte längre kan överklagas ordinärt, alltså när överklagandetiden gått ut och domen vunnit laga kraft.

Ett grovt rättegångsfel, eller domvilla, kan enligt 59 kap 1 § Rättegångsbalken bestå i att domstolen tagit upp ett mål trots att ett rättegångshinder förelegat. Ett rättegångshinder är till exempel att saken redan prövats av domstol.

Vidare kan ett rättegångsfel föreligga om dom givits mot någon som inte har varit rätteligen stämd eller inte varit part i målet. Det kan också vara rättegångsfel om domen som givits är så oklar och ofullständig att det inte går att utläsa hur rätten dömt i saken.

Till sist kan ett rättegångsfel föreligga om det förekommit något annat fel som kan antas ha inverkat på målets utgång. Det kan till exempel vara om rätten åsidosatt en omröstningsregel enligt 16 kap Rättegångsbalken eller när domstolen underlåtit att hålla huvudförhandling fast det har varit påkallat enligt till exempel 42 kap 18 § Rättegångsbalken.

Klagan över domvilla lämnas in till hovrätten om det är tingsrätten som avgjort målet som man vill klaga över, och i andra fall lämnas klagan in till Högsta domstolen enligt 59 kap 2 § Rättegångsbalken. Då prövar hovrätten respektive Högsta domstolen den skrivelse som har lämnats in och avgör sedan om domvilla förelegat. Om rätten kommer fram till att domvilla har förelegat ska domen undanröjas enligt 59 kap 1 § 1 st Rättegångsbalken. Då kommer saken att prövas på nytt.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare