Kattägares skadeståndsansvar

Hej! Jag har en fråga angående kattbett. Jag hade min hankatt hemma hos en uppfödarkompis, han var boende där ett tag. Kompisen skulle förbereda honom till utställning, därmed tvätta, men hann inte så hon bad en av sina kompisar att hjälpa henne. Personen bestämde sig att ta katten hem till sig och tvätta honom där. Det hela resulterade i att personen blev biten i handen av min katt, riktigt illa, och det har resulterat i många sjukhusbesök och till och med nedsatt rörelseförmåga i handen.

Jag har läst en hel del om detta med ägares ansvar, om det skulle uppstå något och de började kräva t ex ersättning, är det verkligen jag som bär ansvaret för bettet? Kan tillägga att jag blev inte tillfrågad angående flytten av katten eller om någon annan kunde tvätta honom, jag fick bara veta om händelsen dagen efter. Alla vi inblandade är registrerade uppfödare.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kattägares ansvar regleras bl.a. i lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter. Som ägare är du skyldig att utöva sådan tillsyn som behövs för att förebygga skador. Här ska bl.a. hänsyn tas till kattens natur (1 §)

Till skillnad från hundägare som har ett strikt ansvar för sina hundar (ansvar för alla skador hunden orsakar oavsett oaktsamhet se 19 § ) ansvarar kattägare för kattens skador enligt skadeståndslagen då det inte föreskrivs något särskilt om kattägares ansvar i hund/kattlagen.

För att du enligt skadeståndslagen ska bära skadeståndsansvar krävs att du handlat oaktsamt (2:1 SkL). Ur 1 § i hund/kattlagen kan vi utläsa att det krävs att du utövar viss tillsyn över din katt. Detta utgör en norm för hund/kattägare. För att du ska handlat oaktsamt krävs det alltså att du brustit i tillsynen som förväntas av dig.

Det är den som påstår något som har bevisbördan vilket innebär att det är hon som tvättade katten som måste bevisa att du agerat oaktsamt. Det blir förmodligen svårt för henne att bevisa detta då du inte visste eller hade gett samtycke att tvätta katten. Dock beror detta på en mängd omständigheter och på specifika fallet.

Om du behöver mer hjälp kan du kontakta våra jurister här på lawline!

Vänligen,

Civan ÖztürkRådgivare