Katt som ställer till olägenheter

Vi har en katt som blev svårt biten av grannens katt på våran tomt. Fick opereras 2 ggr.

Denna katt besvärar hela vårat bostadsområde. Går in till grannar och uppträder aggresivt.

Till och med rivit barn. Då den ej tycker om barn. Vi kontaktade ägaren via messenger, skrivit brev där vi vill att hon skall ha katten kopplad, eller ha den inomhus. Då hon inte svarade, så gick vi dit med en annan granne som hade problem med katten. Men hon vägrar ha katten inomhus. Var riktigt otrevlig. Vi kan inte ha våra katter utomhus, då deras katt sitter och vaktar våran tomt. Vad skall vi göra ?

Jag har inte krävt att hon skall betala veterinärskostnader. bara att hon skall ha katten kopplad eller inomhus.

Vi kan inte ha fönster öppna heller. För då smiter den in. Har varit inne en gång redan.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Katter (likaså hundar) ska hållas under sådan tillsyn som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter, se 1 § lagen om tillsyn över hundar och katter. Det är ägarens skyldighet att ha översikt och ta ansvar för sitt djur.

Hundägare har ett strikt skadeståndsansvar för de skador som hunden vållar. Någon motsvarande typ av ansvar gäller dock inte för kattägare. Istället gäller skadeståndslagens regler. För att ha rätt till skadestånd krävs det att man kan bevisa skadan och att det är just katten som har orsakat denna skada. Man måste även bevisa att kattens ägare har varit uppsåtlig eller oaktsam enligt 2 kap. 1 § skadeståndslagen. Det krävs här adekvat kausalitet vilket innebär att det måste finnas ett orsakssamband mellan ägarens handling och din skada.

Det kan vara svårt för dig att bevisa att ägaren har varit vårdslös i den meningen som krävs eftersom det inte är att anse som vårdslöst att låta en katt vara ute och fritt röra sig i ett bostadsområde. Å andra sidan har ägaren till katten informerats om att hans katt ställer till olägenheter, något som hen ska förhindra enligt lagen om tillsyn över hundar och katter.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare