Katt biten av hund

Min katt låg i buskarna o grannens hund luktade att hon var där o for in i buskarna o kom ut med ett stadigt grepp om halsen på katten o skakade om henne innan den släppte. Katten stack o hundägaren vet om min katt sen 2 ½ år, men sonen höll för långt koppel o var inte beredd till händelsen. Hon har inte kommit hem ännu, så jag vet inte hur det tog eller om hon ligger o plågas någonstans :(

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter 19 § har ägaren, eller annan som innehar hunden, strikt skadeståndsansvar för skador som hunden vållar. Strikt ansvar innebär att det inte fordras att ägaren eller innehavaren har varit culpös för att skadestånd ska utgå. Värt att notera är att när skadan gäller just en katt tillåts enligt gällande praxis skadeståndsbeloppet (exempelvis motsvarande veterinärkostnader) överstiga nyanskaffningsvärdet eftersom husdjur ofta har ett högt affektionsvärde hos ägaren.

Vad gäller det straffrättsliga ansvaret kan ägaren även i det hänseendet få svara för hundens gärningar men kravet på uppsåt måste alltid vara uppfyllt, exempelvis genom att ägaren bussar hunden på någon. Katter är i lagens mening lösa saker. Det brott som kan komma i fråga är således skadegörelse, brottsbalken 12 kap 1 §. Har katten lidit aktualiseras även djurplågeri, brottsbalken 16 kap. 13 §. Skadegörelse är ett uppsåtsbrott medan djurplågeri endast kräver grov oaktsamhet, men enligt min bedömning har varken uppsåt eller grov oaktsamhet förelegat i förevarande fall.

Lawline RådgivareRådgivare