Kapitalvinstskatt

Hej,

Sålt vårt radhus 2017 och köpt 2 bostadsrätter samma år. Vad blir vinstskatten då över försäljningen

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Jag kan tyvärr inte svara på vad din kapitalvinstskatt kommer att bli utan ytterligare information om de olika affärerna samt dina tidigare affärer på bostadsmarknaden. Det jag kan göra är att ge dig en allmän upplysning om hur kapitalvinstskatten fungerar.

I dagsläget ligger kapitalvinstskatten på 30%. Sedan när man summerat alla inkomster i inkomstslaget kapital så skall endast 22/30 delar av kapitalvinsten beskattas till 30% vilket innebär en kapitalvinstskatt på 22% ifall det är den enda affären som genomförts under året.

Hur kapitalvinsten beräknas framgår av inkomstskattelagen på detta vis

"Kapitalvinsten ska beräknas som skillnaden mellan ersättningen för den avyttrade tillgången eller för den utfärdade förpliktelsen minskad med utgifterna för avyttringen eller utfärdandet, och omkostnadsbeloppet."

Detta innebär att ifall det uppstår en kapitalvinst skall den beskattas. Du nämner sedan att du har köpt 2 bostadsrätter samma år. Det innebär vidare att du kan meddelas uppskov av skatten under den tid du äger ersättningsbostaden. Det finns en guide på skatteverkets hemsida där du kan fylla i exakt dina uppgifter vilket kommer ge dig bättre vägledning än ifall jag går igenom alla möjliga tänkbara utfall utan att veta din exakta uppgifter. Guiden hittar du här och är enkel att använda,

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga och har du ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta oss på info@lawline.se eller ställa en till fråga.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare