FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt23/07/2021

Kan kronofogden kräva mig på min makes skulder?

Hej! Jag och min make bor inte tillsammans, men är fortfarande gifta. Om han skulle bli oförmögen att betala sina räkningar, hamna hos kronofogden och slutligen drabbas av löneutmätning, kan kronofogden kräva att jag ska betala hans skulder av mina sparpengar? Jag har ett sparande i mitt namn (sparkonto och fonder), men vill ju skydda detta om en situation som ovan skulle inträffa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga!

Det korta och korrekta svaret på din fråga är att respektive make svarar för sina egna skulder. Det innebär alltså att kronofogden kan inte kräva att du ska betala av din makes skulder trots att han blir föremål för utmätning (1 kap. 3 § ÄktB).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare