Kan vi överlåta en sommarfastighet på våra barn och fortsätta nyttja den?

Kan vi överföra vår sommarstuga till våra barn samtidigt som vi fortsätter att nyttja den? Hur går det till och vilka konsekvenser och dokument resulterar detta i ?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Tillämplig lag

Då saken gäller överlåtelse av fastighet kikar vi närmare på jordabalken (JB).

Vad som måste göras när en fastighet byter ägare

Först och främst ska era barn söka lagfart. Som ni säkert redan vet görs detta hos lantmäteriet, vilka också har vissa särskilda krav för att lagfart ska få sökas.

Vidare krävs att ni skriver och undertecknar ett gåvobrev. Era barn måste därefter ansöka om lagfart senast tre månader efter att ni upprättat gåvobrevet (20 kap. 2 § JB).

Förutom att gåvobrevet är underskrivet av er och alla gåvotagare, dvs. era barn (4 kap. 1 § JB genom 4 kap. 29 § JB), så finns vissa andra villkor, som måste vara uppfyllda:

1. Att fastigheten är angiven med fullständig fastighetsbeteckning, och

2. Att det är tydligt att det är en gåva och hur stor gåvan är (t.ex. alla barn får 25 % av fastigheten).

Förutom att lagfart ska sökas är det inte så mycket annat som ska göras. Finns ett lån på fastigheten som överstiger 85% av taxeringsvärdet anses det inte längre vara en gåva utan blir då ett köp och då kan era barn behöva betala stämpelskatt, fastän det är tänkt att vara en gåva.

När lagfarten godkänns så gör den i samband med gåvobrevet att ägandeöverföringen är giltig.

Bra att känna till

Värt att nämna är att det är möjligt att i gåvobrevet skriva att gåvan inte är ett förskott på arv. Har ni inga andra barn som ärver er än de som ni väljer att ge bort fastigheten till spelar det ingen roll. Har ni däremot andra barn som inte får ta del av fastigheten, så kommer den här gåvan att ses som förskott på arv och de förstnämnda barnen får då en mindre del av arvet vid ett senare tillfälle.

Jag bifogar en länk till lantmäteriets hemsida om ni vill läsa mer om lagfart vid gåvor.

För att få lite tips på hur man skriver ett gåvobrev så bifogar jag en länk till det här: http://lawline.se/answers/2050

Länk till lantmäteriet: https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Ansok-om-lagfart-eller-inskrivning-av-tomtratt/Jag-vill-ge-bort-eller-har-fatt-en-fastighet/

Vad angår er rätt att fortsatt nyttja sommarfastigheten

När ni överlåter fastigheten på era barn har ni ingen fortsatt rätt att nyttja sommarstugan, åtminstone inte i lagens ögon.

Jag tänker mig däremot att ni har en bra relation till era barn, med tanke på att ni vill ge bort sommarstugan till dem, och ser därför inte varför de skulle neka er rätten att nyttja sommarstugan även efter att ni överlåtit den på dem. Så länge ni litar på varandra finns det således ingen anledning att upprätta några ytterligare dokument.

Är ni däremot oroliga för att era barn inte skulle ge er lov att nyttja sommarstugan efter att ni överlåtit den på dem skulle ni eventuellt kunna upprätta ett hyresavtal, även om det så skulle vara på 1 kr/mån. Ett sådant hyresavtal ger er givetvis nyttjanderätt till sommarstugan, även i lagens ögon.

Några avslutande ord

Jag vill återigen tacka för förtroendet att få besvara er fråga och jag hoppas att ni är nöjda med svaret på densamma!

Ha en fortsatt trevlig helg!

Mattias TörnströmRådgivare