FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder04/03/2019

Kan vi överklaga avtjänat straff så det blir längre?

Hej! Min bros fd flickvän som han har barn tillsammans med, fick 2 års fängelse för barnmisshandel, barnet 10 veckor gammal när hon misshandlade barnet, barnet dog och behövdes återupplivas 2 gånger i ambulansen, och jag som faster till barnet och hela pappans familj tycker det straffet hon fick var för litet, kan man över klaga? Det var 2015 som hon blev släppt ur fängelset. Jag vill gärna att hon får längre straff vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Då den dömde redan fått sitt straff och det har vunnit laga kraft finns det tyvärr ingen möjlighet att överklaga det eller på annat sätt se till att det blir längre. Det går inte att två gånger dömas för samma brott och eftersom den dömde redan avtjänat sitt straff är hon numera frigiven och kan inte straffas för det igen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare