Kan vi häva arbetet på grund av dröjsmål enligt konsumenttjänstlagen?

Hej. Vi skrev ett kontrakt med en hantverkare som har utfört arbeten här och fått förskottsbetalningar efter hand som han frågat om han kunde få för material men även för arbete o drivmedel. Efter senaste utbetalningen dök han upp mer o mer sällan men lämnade oss inte helt. Arbetet tycktes aldrig bli färdigt o alla löften betydde ingenting. Efter påtryckningar kom dock hela firman och jobbade undan i två dagar dock kvarstod ca 2 veckors jobb på avtalet. Han begärde mer pengar för utfört arbete o om han inte fick detta skulle han inte komma tillbaka. Vi betalade inte rädda för att han ändå inte skulle fortsätta. Hotelser kom om inkasso o vi blev tvungna anlita besiktningsman som lämnade protokoll på att kvarstående arbetskostnad var högre än summan som begärdes. Alltså hade vi redan betalt för mycket i förskott o han kunde inte kräva mer.

Hantverkaren ringde då o frågade om han kunde få komma o göra jobbet färdigt vilket jag gick med på. Han skulle lämna besked under dagen om han tänkte fortsätta eller inte. Efter 2 dagar fick vi maila att vi begärde svar via mail inom 3 dagar annars ville vi anlita annan entreprenör. Har inte hört ngt ifrån honom ännu.

Frågan är om vi kan häva avtalet nu om han inte svarar?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Den lag som gäller när en har anlitat en hantverkare för att utföra arbete på lös eller fast egendom är konsumenttjänstlagen (KtjL), KtjL 1 §. Jag förstår det som att ni har anlitat hantverkarna för att de ska utföra arbete på er privata egendom, dvs att ni är konsumenter som anlitar en näringsidkare. Därav gäller KtjL och det är den lagen jag kommer att hänvisa till i mitt svar.

I svaret kommer jag gå igenom vad som krävs för att ni ska kunna häva avtalet. Jag kommer även gå igenom ur ni ska gå tillväga för att häva avtalet om ni bestämmer er för det.

När hantverkaren inte avslutar arbetet inom den tid som ni har avtalet eller inom en skälig tid så är hen i dröjsmål
Näringsidkaren är i dröjsmål när hen inte har avslutat arbetet inom avtalad tid eller inom en tid som kan anses skälig. Detta förutsatt att dröjsmålet inte beror på konsumenten, KtjL 24 § 1 st. Näringsidkaren kan även vara i dröjsmål om hen inte påbörjar arbetet enligt överenskommen tid, KtjL 24 § 2 st.

Som jag förstår det har ni inte avtalat om en tidpunkt när arbetet ska vara färdigställt. Med hänsyn till det du berättar låter det som att hantverkaren inte har nått så långt i arbetet som ni anser är skäligt med hänsyn till arbetets art och hur lång tid det har gått. Vad som är en skälig tid går dock inte att säga utan det måste avgöras i varje enskilt fall. Ni verkar ha gett hantverkaren en del tid för att komma och färdigställa arbetet utan att hantverkaren har gjort detta. Utifrån den information som du har gett mig i frågan skulle jag därmed säga att hantverkaren befinner sig i dröjsmål. Hur exempelvis en domstol skulle bedöma det kan jag dock inte uttala mig om eftersom jag inte känner till samtliga omständigheter i ert fall.

Lagstiftningen är skyddande för konsumenter och därför ansvarar näringsidkaren för att bli klar i tid
Det som kan vara bra att veta är att även om hantverkaren menar att dröjsmålet beror på exempelvis en olyckshändelse eller någon anledning som hantverkaren anser att hen inte hade kontroll över så ska det inte drabba er. Eftersom konsumenttjänstlagen är en skyddande lagstiftning för konsumenten är det alltså näringsidkarens ansvar om hen inte hinner avsluta arbetet i tid. Detta förutsatt att anledningen inte är något som ni som konsumenter ansvarar för, exempelvis att ni inte svarar när hantverkaren försöker kontakta er (vilket inte verkar vara fallet i er situation).

För att kunna häva avtalet måste dröjsmålet vara av väsentlig betydelse
Om dröjsmålet är av väsentlig betydelse för er som konsumenter får ni häva avtalet. Ni får dock bara häva den del av avtalet som är kvar eftersom hantverkaren redan har utfört en viss del, KtjL 29 §. Att ni behöver få arbetet färdigställd inom en viss tid och hantverkaren inte kommer göra detta trots era kontaktförsök bör kunna innebära att dröjsmålet är av väsentlig betydelse. Antingen på grund av ekonomiska skäl eller kanske att ni hade planerat att ha arbetet klart till en viss tidpunkt för att kunna nyttja det. Eftersom arbetet inte är klart inom den tid som ni hade planerat så kan dröjsmålet vara av väsentlig betydelse för er.

Som jag förstår det har ni betalat i förskott till hantverkaren för arbete som inte har utförts. Om ni häver den del av avtalet som återstår har ni därmed rätt att få tillbaka den summa som ni har betalat för det arbete som inte har utförts, KtjL 23 § 2 st.

Reklamation på grund av dröjsmål måste göras inom en skälig tid

Ni måste meddela (reklamera pga dröjsmål) hantverkaren inom en skälig tid att ni vill häva den del av avtalet som är kvar, KtjL 26 §. Vad som är en skälig tid måste bedömas i den enskilda situationen.

Min rekommendation är att ni ännu en gång försöker få tag på hantverkaren och meddelar att ni vill häva avtalet. För att kunna häva avtalet måste ni meddela hantverkaren att ni vill det. Om ni reklamerar arbetet genom exempelvis mail så har ni ett skriftligt bevis på reklamationen för framtiden. För att vara säkra på att hantverkaren har tagit del av ert meddelande så att ni inte försätts i en svår och dyr situation längre fram rekommenderar jag dock att ni försöker få ett svar från hantverkaren om att hen har mottagit reklamationen. Detta innan ni anlitar en ny hantverkare.

Sammanfattning
Hantverkaren är i dröjsmål om hen inte har avslutat arbetet inom den tid ni har avtalat eller inom en skälig tid. Vad som är skäligt går inte att säga på förhand utan det får ni bedöma utifrån vad det är som arbetet innebär. För att kunna häva pga dröjsmål krävs att dröjsmålet är av väsentlig betydelse för er. Dröjsmålet kan exempelvis vara av väsentlig betydelse om det drabbar er ekonomiskt eller för att ni är i behov av eller hade planerat att arbetet skulle vara slutfört vid en viss tid. För att häva avtalet måste ni reklamera arbetet pga dröjsmål. Det innebär att ni meddelar hantverkaren att ni vill häva avtalet pga att hantverkaren inte har slutfört arbetet enligt avtalet eller inom skälig tid. Ni kan då häva den del av avtalet som återstår. Om ni häver den återstående delen av avtalet ska ni få tillbaka den summa som ni har betalat i förskott för arbete som inte har utförts.

Vid en eventuell domstolsförhandling går det inte på förhand att säga hur dröjsmålet kommer att bedömas. Därav rekommenderar jag att ni så långt det går försöker prata med hantverkaren så att ni slipper en process i domstol som riskerar att bli dyr.

Jag hoppas att ni har fått svar på er fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare