FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/03/2019

Kan vi friskriva oss från ansvar?

Hej,

Vi har en firma som matchar företag som har ett problem (t.ex. om de ska behålla sin data på servrar eller flytta data till molnet) och experter som har kunskap om liknande problem.

Vi matchar dem samman för ett samtal där företaget som behöver hjälp betalar en summa mellan 1 000 och 10 000 för 1-timmes samtal med en expert. Vi har en andel för att vi förmedlat kontakten och hanterat transaktionen av pengar mellan parterna.

Vi vill ha en policy som ger pengarna tillbaka om man inte är nöjd med samtalet men vi vill inte ta något ansvar för råden som ges i samtalet och om företaget agerar på råden och något inte blir som de tänkt (t.ex. kostsammare, sämre kvalitet, etc).

Min fråga är kan vi friskriva oss från det ansvaret och vad i så fall måste vi tänka på?

Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är fullt möjligt att friskriva sig. Det finns dels en möjlighet att friskriva sig från ansvar för avtalsprestationen som sådan. Utför man en tjänst eller säljer en vara friskriver man sig från att denna på något sätt är bristfällig. Det kan också vara så att man i och för sig inte friskriver sig från själva prestationen, men att man avtalar bort motpartens möjligheter att göra några påföljder gällande på grund av den eventuellt bristfälliga prestationen.

Vid upprättande av avtal ska man alltid vara så tydlig som möjligt. Vid utformande av en friskrivningsklausul är tydligheten extra viktig. Dels måste ni vara tydliga, dels måste ni se till att kunden verkligen tar del av friskrivningen (och att den inte är gömd i det finstilta i avtalet er emellan).

Min rekommendation är att ni bokar en tid med en jurist på Lawlines juristbyrå. Eftersom ni är en kommersiell verksamhet vari det i slutändan kan röra sig om mycket pengar, är det en billig investering att en jurist utformat friskrivningen juridiskt korrekt. Är ni intresserade av detta är ni varmt välkomna att återkomma till mig per e-post på dennis.lavesson@lawline.se för en offert och vidare kontakt.

Med vänliga hälsningar,

Dennis LavessonRådgivare