FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt08/11/2023

Kan vem som helst anmäla ett brott och kommer målsäganden i så fall att få reda på att en anmälan är gjord?

Hej! Kan någon annan än den som har blivit utsatt, anmäla någon för olaga integritetsintrång? Om jag t.ex upptäcker att min kompis har spridit nakenbilder på t.ex hans flickvän utan hennes vetskap, alltså utan samtycke. Kan jag anmäla honom för det utan att säga något till henne och utan att hon skulle få reda på det? Skulle han kunna straffas utan att hon skulle vara med i utredningen? Eller måste det vara flickvännen själv, alltså den som fått bilderna spridda, som måste anmäla hon för att ha spridit bilderna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är rättegångsbalken (RB). Din ärendebeskrivning innehåller flertalet delfrågor och dessa kommer att besvaras i tur och ordning och i den mån det går ska tilläggas.

Det korta och enda svaret på din allra första fråga lyder ja, vem som helst kan anmäla ett brott. Det uppställs alltså inga krav på att det måste vara målsäganden (dvs. brottsoffret) själv eller ett eventuellt vittne som gör anmälan.

När det sedan gäller din andra fråga kan följande anföras. I 23 kap. 1 § 1 st. RB sägs att en förundersökning ska inledas så snart det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att ett brott som hör under allmänt åtal har förövats. Det föreligger således en förundersökningsplikt i Sverige, vilken för övrigt är nära besläktad med den s.k. åtalsplikten enligt 20 kap. 6 § RB. Men förundersökningsplikten innebär att en utredning endast behöver inledas om det är rimligt att anta att utredningen inte bara kan leda till att saken klaras upp utan även till en faktisk lagföring, se prop. 1994/95:23 s. 96. Med andra ord finns egentligen ingen skyldighet att inleda en förundersökning om de praktiska förutsättningarna saknas, något som också framgår av bestämmelsens andra stycke vari anges att en förundersökning inte behöver inledas om det är uppenbart att brottet inte går att utreda. Se även undantagen i 23 kap. 4 a och 22 §§ RB. För att ett brott ska kunna utredas på ett tillfredsställande sätt behöver av lätt insedda skäl såväl den misstänkte som målsäganden själv höras. Om så inte sker kommer det naturligtvis att försämra förutsättningar för polis och åklagare. Däremot finns behöver målsäganden inte medverka i utredningen, men att en anmälan har gjorts kommer denne att få reda på.

Det korta svaret på din tredje fråga har nära samband med din andra och nyss behandlade fråga och det lyder enligt följande. Gärningspersonen kan naturligtvis komma att lagföras (straffas) alldeles oavsett målsägandens medverkan, men precis som det redogjordes för i stycket ovan försämras i regel chanserna avsevärt om vederbörande inte vill bidra till utredningens fortskridande. Och din fjärde och sista fråga är i stort sett identisk med din första och här löd som sagt svaret att även andra personer än målsäganden själv kan anmäla ett brott, vilket för övrigt är ganska vanligt förekommande, exempelvis upprättar inte sällan enskilda medarbetare hos Polismyndigheten och då framförallt poliser i yttre tjänst en egen anmälan. Noterbart i det här sammanhanget är också att målsäganden i vissa fall och trots att denne inte har velat medverka under utredningen kan behöva inställa sig personligen inför en huvudförhandling i domstol, se 45 kap. 15 § 1 st. RB.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning likt denna och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare